Ako umelci používajú Instagram na prezentáciu a predaj umenia

Autor: Martin Baran | 26.8.2015 o 13:35 | (upravené 26.8.2015 o 13:47) Karma článku: 3,71 | Prečítané:  957x

Na Slovensku je množstvo talentovaných umelcov. Sám sa prezentujem ako vizuálny umelec tvoriaci v Los Angeles v Kalifornii, kde sociálna platforma Instagram má významný efekt na identitu každého umelca. Ako ju vlastne používať?

Pred pár dňami som sa rozhodol pozrieť, koľko Slovenských umeleckých inštitúcií má svoj účet na Instagrame. SNG tam bezpochyby patrila. Zaskočený som bol Východoslovenskou galériou v Košiciach, ktorá na spomínanej platforme doteraz neexistuje. Tento blog je tiež reakciou na otázky niektorých mojich známych, ktorí sa pohybujú na Slovenskej umeleckej scéne a majú ohromný talent! 

Instagram je skvelým miestom pre umelcov a predaj umenia. Ako všetky ostatné sociálne online platformy, aj táto má svoj vlastný protokol a procedúry, ktoré vo všeobecnosti prinášajú pozitívne výsledky. Pre tých, ktorí ešte účet na Instagrame nemajú alebo tí, ktorí ho majú ale nemajú s ním príliš veľa úspechov, nasledujúce informácie vám pomôžu porozumieť a vytvoriť si tak obraz pre tých používateľov, ktorí sa rozhodnú o tom, či sa im oplatí venovať pozornosť vašim príspevkom a rozhodnú sa vás nasledovať.

To, čím sa Instagram odlišuje od ostatných sociálnych sietí je výrazný nedostatok slov. Je to predovšetkým vizuálna a skúsenostná platforma. Na jednej strane sú slová nevyhnutné pre popis, vysvetlenie, analýzu, pochopenie a kritiku, na strane druhej, množstvo ludí sa koncentruje na čisto umelecký zážitok. Nie len to. Veľa rôznych umelcov jednoducho neznáša, ak majú prísť so slovným vysvetlením pre všetko čo robia, a pre každé umelecké dielo ktoré vytvoria. Široké publikum ľudí, ktorí sa radi pozerajú na umenie rovnako neznáša množstvo slov, ktoré príspevok obsahuje len preto, pri čom sa chcú pokochať vizuálnym zážitkom z umenia ako takého. 

Prispôsobivosť Instagramu je ďalší dôvod, prečo je tak úspešný. Jeho jednoduchosť a priamočiarosť dokopy, spojené s okamžitým prístupom ku komunikácii o čomkoľvek bez ohľadu na to, kde sa nachádzate alebo čo robíte, je to dokonalosť pre dnešný hektický a neustále sa meniaci svet. Nepotrebujete odísť z domu alebo nájsť najbližšiu kaviareň. Všetko sa to dá spraviť cez telefón. Zdieľať a rovnako tak aj pozerať. Stačí si stiahnuť najnovší obrázok svojho umeleckého diela a kretívneho spôsobu života a vaši fanúšikovia alebo tzv. "followers" dostanú príležitosť byť v tom okamihu práve s vami. A tá najlepšia časť? Dostanete okamžitú spätnú väzbu vo forme lajkov a komentárov, a to často vo veľkom množstve. 

Ale nie je to všetko len o zábave a hre. Seriózni záujemcovia, zberatelia a ľudia, ktorí z lásky k umeniu používajú Instagram na to aby zistili, ktorí umelci vytvárajú presvedčivé práce, akým spôsobom trávia svoj čas a to najdôležitejšie, sledujú a udržiavajú určitý kontakt zameraný na to, aký druh umenia umelci zdieľajú, ako sú vo svojej práci dôslední a produktívni. Takýmto spôsobom dokážu vyhodnotiť, bez ohľadu na to na aké umenie sa pozerajú a bez toho, aby boli pod tlakom, bez kohokoľvek kto by im našepkal čo to dielo znamená, prečo je tak významné, prečo je dobré investovať práve do tohto umelca a jeho tvorby, prečo by dané dielo mali kúpiť práve teraz a pod. Inými slovami, Instagram je skvelý spôsob na to, ako zobraziť celú škálu svojich schopností a predovšetkým svoj talent. Ukázať svetu, ako ste oddaní a ako vážne beriete seba ako umelca.

Samozrejme, fanúšikovia ktorí nasledujú vaše príspevky sú klúčom k úspechu. Ak napríklad lajknú určitý obrázok, ich vlastní fanúšikovia môžu ten obrázok vidieť a ak ho lajknú tiež, môžu sa rozhodnúť či vás budú nasledovať alebo nie. Obsah a výber slov pre váš obrázok je veľmi dôležitý. Práve to rozhodne o tom, či váš príspevok bude cestovať svetom svetelnou rýchlosťou a tým pádom pritiahnete stovky ak nie tisíce nových fanúšikov v prekvapujúco krátkej dobe. Mať viac a viac "followers" však nie je dostačujúce. Mali by ste si ich aj udržať. Spôsob, akým to dosiahnete je prostredníctvom vášho príbehu. Musí byť dobrý. Musí ľudí zaujať a udržať ich pozornosť na dlhšie ako len na krátku chvíľu. 

Ak ste sa teraz našli v tejto kategórii umelcov, ktorí si myslia, že žiadny príbeh nemajú, tak ešte chvíľu popremýšlajte. Venujte určitý čas tomu, čo vás inšpiruje, akým spôsobom sa rozhodnete čo vytvoríte, ako sa na to pripravujete, kupovaním výtvarných potrieb a materiálu, v akom prostredí tvoríte, aký je váš postup práce od začiatku až po samotný koniec a napokon, ako vaše umelecké dielo vyzerá ak ho vystavíte. Toto je asi všetko čo skutočne potrebujete. Každý umelec toto dokáže spraviť. Každý umelec má svoj vlastný príbeh. Existuje len jedna jediná vec, ktorá vás ešte stále brzdí a tou je vaša vlastná predstavivosť a schopnosť prerozprávať ten príbeh v obrazoch. 

Musíte však byť aj trpezliví. Neočakávajte, že svojich fanúšikov okamžite nadchnete. Rovnako, ako je to so všetkým ostatným v živote, cvičenie robí majstra a experimentovanie je veľká časť tohto procesu. Nemajte obavy a strach, ked sa rozhodnete vyskúšať nový spôsob a prístup k zdieľaniu svojej tvorby. Ak jeden spôsob nefunguje, vyskúšajte ďalší... a ďalší... a ďalší. Skôr či neskôr na to prídete, ale musíte do toho vložiť veľa úsilia, aby ste sa dostali vyššie a poprípade sa aj niekedy zahanbili na ceste za svojim cieľom. 

Ak zoberiete svoj účet na Instagrame seriózne vážne, zdieľanie na každodennej báze je vysoko odporúčané, približne jeden až dva príspevky (nie viac). Nemusia byť všetky spojené s umením, ale mali by trocha súvisieť s vašou tvorbou, aby takýmto spôsobom dali možnosť vašim fanúšikom nahliadnuť do vášho vlastného sveta ako umelca. Taktiež nesmiete zabudnúť na umeleckú tvorbu, ktorá by mala byť vizuálne zdieľaná pravidelne, pretože to je to, čo fanúšikovia chcú vidieť. Dávate tak ľuďom nahliadnuť do svojho umeleckého života a ten život by mal byť v skutku produktívny. Množstvo ľudí je fascinovaní umelcami. Obdivujú ich vynaliezavosť a spôsob života a v neposlednom rade sú fascinovaní umením, ktoré vytvárajú. 

Byť otvorený, úprimný a dávajúci je nevyhnutnou súčasťou, aby ste dostali "likes" na vaše príspevky a udržali si rast svojich ďalších "followers". Neobávajte sa ukázať ľuďom kde a ako pracujete, a prostredníctvom obrázkov vašej tvorby, ktoré sú v procese. Nechajte ich byť súčasťou toho, čo robíte, ako to robíte a nebojte sa, že niekto môže ukradnút vaše tajomstvo alebo myšlienky, alebo ich dokonca kopírovať. Nemusíte prezradiť každé jedno tajomstvo, ale ľudia vo všeobecnosti ocenia, ak môžu vidieť svet, ktorí stojí za vašim umením. Ak chcete byť lakomí alebo majetnícky ohľadom toho, čo zdieľate, tak Instagram nie je pre vás. Noví fanúšikovia prichádzajú ako výsledok zdieľania v nesebeckej forme. Dajte ľuďom to čo chcú a lajky a komentáre zaplnia vaše príspevky. V niektorých prípadoch vaši fanúšikovia začnú slovne rozširovať váš príbeh ďalej a to napr. pridaním mena ich priateľov (@menoužívatela) do ich komentárov, aby prilákali pozornosť k tomu, čo práve robíte.

Akonáhle sa dostanete na kĺb veci a začnete svoje príspevky pravidelne zdieľať a dokumentovať, váš účet sa stane denníkom vášho umeleckého života v priebehu ďalších rokov. Umelci, ako aj zberatelia vám prezradia, že majú radi Instagram, pretože tak môžu vidieť množstvo umenia bez toho, aby sa museli preklikávať rôznymi stránkami na internete, Facebookom alebo Twitterom. Umelci vidia, kto ich príspevky komentuje, rýchlo skontrolujú každého, kto na ich účte zanechá zaujímavú stopu, vidia príspevky svojich fanúšikov, ich vizuálny obsah a koho nasledujú. Na základe toho sa rozhodnú či ich budú nasledovať tiež alebo ich kontaktujú a pod. Nielenže je komunikácia na tejto báze rýchla a jednoduchá, umelci tak majú možnosť prehĺbiť kontakt s okolitým svetom, ktorí sa v niektorých prípadoch premietne aj do ich reálneho života. 

Čo sa týka komerčnej sféry, predaj sa uskutočňuje v rôznych cenových kategóriách, nie len v stovkách eur alebo dolároch a nižšie, ale aj v tisícoch a vyššie. Okrem toho, umelci takto dostávajú zákazky, pozvánky na účasť počas rôznych umeleckých show a výstav, alebo dostanú ponuku na použitie ich umeleckého diela na komerčné účely a pod. 

A teraz, tá najdôležitejšia časť. Každý jeden umelec, ktorý sa rozhodne predávať svoje umenie na Instagrame, musí byť pripravený predať svoje dielo bez akýchkoľvek komplikácií a hneď, ako sa ho rozhodne zdielať. Inými slovami, musíte presne vedieť koľko za svoje dielo chcete, ako prebehne realizácia platby, ako bude dielo zabalené a pripravené na odoslanie a v neposlednom rade musíte byť pripravení odpovedať na akékoľvek otázky, ktoré kupujúci má. Všetko sa to deje rýchlo a posledná vec ktorú nechcete je premýšľať nad tým, ako celý predaj zrealizujete. 

Diela, ktoré ponúkate na predaj by mali byť pravidelne aktualizované a taktiež prezentované ďalej na internete, ako napr. na vašej web stránke, facebookovej skupine, alebo na inej sociálnej sieti či stránke. Nové práce by mali byť pridávané; predané by mali byť odstránené alebo prinajmenšom výrazne označené, ako predané. Niektorí umelci majú v PDF súboroch svoje diela, ktoré ponúkajú na predaj a ktoré sú pravidelne aktualizované a zasielané emailom potencionálnym zákazníkom ktorých tiež informujú o tom, čo sa aktuálne deje v ich umeleckej kariére. Paypal je jednou z možností ako bezpečne a jednoducho sprostredkovať finančnú transakciu (ak sa týka zahraničného klienta, ale dnes je bežne zaužívaná aj na Slovensku). Instagram povoľuje svojim užívateľom len jeden odkaz na ich web stránku a tak množstvo umelcov využíva túto možnosť ako odkaz, ktorý potencionálneho záujemcu presmeruje priamo na stránku galérie, kde sú ich diela vystavené alebo kdekoľvek je ich umenie na predaj. 

Takže, toto je odomňa nateraz všetko. Pevne verím, že vám tieto informácie pomôžu a budú pre vás efektívne. Instagram nie je len skvelým spôsobom kde môžete prezentovať svoje meno a umenie priamo pred očami širokej verejnosti, ale taktiež si nájde vhodného zberateľa alebo ľudí, ktorí si vaše dielo pridajú do svojej zbierky. Umenie, ktoré budú milovaľ a obdivovať po zvyšok svojho života.

Ak sa vám môj článok páčil, budem rád ak sa ho rozhodnete zdielať ďalej na internete alebo ho posuniete ďalším slovenským mladým umelcom, ktorým sa zíde každá rada. Pokiaľ by ste hľadali inšpiráciu, ako používať svoj účet na Instagrame, tak ma tam nájdete ako: @TheBaranStudio

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

PRIMÁR

Lekári sa môžu mýliť. Päť príbehov o zlej diagnóze

Nikto netúži byť medicínskou záhadou. Ale je jednoduché sa ňou stať.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.


Už ste čítali?